Η σημασία του ύπνου

Ο ύπνος μπορεί να επηρεάσει την εμφάνιση, τη διάθεση, τα συναισθήματα καθώς και τις καθημερινές αντιδράσεις των ανθρώπων και, ως εκ τούτου, μπορεί να έχει πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιότητα της ζωής.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Ύπνου (www.sleepassociation.org ) μέσω του ύπνου υποστηρίζονται πολλές λειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα όπως η έκκριση ορμονών που ρυθμίζουν την ανάπτυξη και το αίσθημα της όρεξης, η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και του νευρικού συστήματος, η μνήμη, η συγκέντρωση και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, αλλά και η η αναδόμηση των μυών.


Παρόλο που δεν είναι ακόμα πλήρως κατανοητό γιατί ο άνθρωπος χρειάζεται τον ύπνο, φαίνεται πως είναι απαραίτητος για την επιβίωση, ενώ είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο εγκέφαλός μας είναι πολύ ενεργός ακόμα και όταν κοιμόμαστε.

  • Ύπνος στην παιδική ηλικία

    +
    Στις πρώτες περίπου 6 εβδομάδες της ζωής, ο ανθρώπινος οργανισμός αδυνατεί να ρυθμίσει την εναλλαγή ύπνου-εγρήγορσης από το φως και το σκοτάδι με αποτέλεσμα τα νεογνά να μην έχουν κάποια κανονικότητα στο πρόγραμμα του ύπνου τους. Ο ρυθμός αυτός αρχίζει να αναπτύσσεται μετά τις πρώτες 6 εβδομάδες περίπου. Μετά τους 3-6 μήνες ζωής ο ανθρώπινος οργανισμός αποκτά, τελικά, ένα σταθερό κύκλο ύπνου-εγρήγορσης.

    Μέχρι την ηλικία των 2 ετών, τα περισσότερα παιδιά έχουν περάσει πιο πολλές ώρες να κοιμούνται από ό,τι ξύπνια. Επίσης, συνολικά υπολογίζεται πως ένα παιδί θα αφιερώσει περίπου το 40% της παιδικής του ζωής στον ύπνο.

    Οι ανάγκες για ύπνο ποικίλουν ανάλογα με την ηλικία και φυσικά από άνθρωπο σε άνθρωπο. Ενδεικτικά, κάποιες γενικές συστάσεις από το National Sleep Foundation σχετικά με τον ύπνο σε παιδιά και εφήβους:

    1-3 ετών

    3-5 ετών

    5-12 ετών

    12-18 ετών

    http://risensources.com/wp-content/uploads/2011/04/baby.jpg

    http://northshoreviews.com/files/2010/02/Preschooler1.jpg

    http://www.voapa.org/News-Releases/News/Syscom.GM.Web.Content.axd?d=V%2BUlJX87el01

    http://thumbs.dreamstime.com/z/cute-happy-teenager-girl-20061241.jpg

    12-14
    ώρες/ ημέρα

    11-13
    ώρες/ ημέρα

    10-11
    ώρες/ ημέρα

    τουλάχιστον 8½
    ώρες/ ημέρα

     

    «Η διάρκεια και η ποιότητα του ύπνου είναι ιδιαίτερα σημαντικές προκειμένου ο οργανισμός να αποκομίσει τα μέγιστα δυνατά οφέλη.»
  • Ύπνος και παχυσαρκία

    +

    Όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι ο κακής ποιότητας ή/και ανεπαρκούς διάρκειας ύπνος σχετίζεται με πολλά προβλήματα υγείας όπως η παχυσαρκία, η υπέρταση και ο σακχαρώδης διαβήτης.

    Τα τελευταία χρόνια παράλληλα με την αύξηση της συχνότητας εμφάνισής της παχυσαρκίας στην παιδική ηλικία έχει παρατηρηθεί και μείωση στη διάρκεια του ύπνου των παιδιών. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την επίδραση που φαίνεται πως έχει η διαδικασία του ύπνου στο οργανισμό (πχ. ορμονικό, νευρικό, ανοσοποιητικό σύστημα) έχουν ως αποτέλεσμα ο ανεπαρκής ύπνος να θεωρείται πιθανός παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη υπέρβαρου και παχυσαρκίας ήδη από την παιδική ηλικία.


    Καθώς η διαδικασία του ύπνου φαίνεται ότι εμπλέκεται στη σωματική και την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών, οι στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης της παιδικής παχυσαρκίας που αφορούν στον τρόπο ζωής των παιδιών θα πρέπει να στοχεύουν στην υιοθέτηση των κατάλληλων συνηθειών διατροφής, φυσικής δραστηριότητας και ύπνου.
    • Βιβλιογραφία

      +

      K Spruyt, & D Gozal The Underlying Interactome of Childhood Obesity: The Potential Role of Sleep Child Obes. 2012 February; 8(1): 38–42


Φυσική δραστηριότητα

Ενημερωτικό Υλικό

Πρόσφατες δημοσιεύσεις



Αυτός ο ιστότοπος έχει παραχθεί για τις ανάγκες του έργου «Πρόγραμμα πρόληψης και πρώιμης διάγνωσης παχυσαρκίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο νομό Ηρακλείου Κρήτης» και αντιπροσωπεύει τις απόψεις των συντακτών του. Οι απόψεις αυτές δεν έχουν υιοθετηθεί ή εγκριθεί με οποιοδήποτε τρόπο από την Ειδική Υπηρεσία του τομέα Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως θέσεις του Υπουργείο ή τις Επιτροπής. Η Ειδική Υπηρεσία δεν εγγυάται την ακρίβεια των στοιχείων που περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστότοπο, ούτε αποδέχεται την ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών αυτών.