Άσκηση και καθιστικές δραστηριότητες

 

Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά δίνουν την εντύπωση ότι έχουν ανεξάντλητα αποθέματα ενέργειας και μπορούν να είναι δραστήρια τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Τα σημερινά παιδιά, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, είναι 4 φορές λιγότερο δραστήρια στην καθημερινή τους ζωή συγκριτικά με τους παππούδες τους και συχνά στην καθημερινότητά τους δεν καταφέρνουν να «εκτονώσουν» όλη αυτή την ενέργεια που έχουν.




  • Άσκηση

    +
    Είδη και διάρκεια δραστηριοτήτων που «ταιριάζουν» με τις ανάγκες των παιδιών στην προσχολική ηλικία και προσφέρουν τα μέγιστα οφέλη για την υγεία τους.

    Αερόβια άσκηση
    Η αερόβια άσκηση είναι καλό να αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της φυσικής δραστηριότητας που κάνει ένα παιδί σε καθημερινή βάση. Στις αερόβιες δραστηριότητες περιλαμβάνεται το ζωηρό περπάτημα, το τρέξιμο (υψηλής έντασης), το σχοινάκι, η ποδηλασία, το κολύμπι, το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο, κ.ά. Σημαντικό ρόλο έχει και η ένταση της άσκησης. Για παράδειγμα το ζωηρό περπάτημα είναι μέτριας έντασης, ενώ το τρέξιμο είναι υψηλής έντασης. Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία είναι καλό να κάνουν κάποια υψηλής έντασης αερόβια άσκηση τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.

    Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας συστήνεται να κάνουν μία ώρα την ημέρα ελεύθερο παιχνίδι και μία ώρα σε κάποια οργανωμένη δραστηριότητα.

    Ενδυνάμωση μυών και οστών

    Οι δραστηριότητες που ενδυναμώνουν το μυϊκό και σκελετικό σύστημα του παιδιού είναι επίσης σημαντικές. Αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να είναι πολύ διασκεδαστικές όπως το σκαρφάλωμα, το κατακόρυφο, τα παιχνίδια στην παιδική χαρά, το σχοινάκι, το τραμπολίνο, οι κοιλιακοί και οι κάμψεις. Είναι σημαντικό, λοιπόν, στο χρόνο που αφιερώνει το παιδί για φυσική δραστηριότητα να συμπεριλαμβάνονται και ορισμένες ασκήσεις αυτού του είδους, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα, κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού.


    Ευελιξία και Ισορροπία
    Πολλά από τα παραπάνω παιχνίδια και ασκήσεις όπως τα παιχνίδια στην παιδική χαρά, το σκαρφάλωμα και το σχοινάκι, βοηθούν τα παιδιά να είναι πιο ευέλικτα και να έχουν καλύτερη ισορροπία.

  • Καθιστικές δραστηριότητες

    +

    Η ενασχόληση με την τηλεόραση και τον υπολογιστή μπορεί να είναι βοηθητική για την εκπαίδευση και τη διασκέδαση του παιδιού. Όμως, όταν τα παιδιά αφιερώνουν περισσότερες από 2 ώρες την ημέρα σε καθιστικές δραστηριότητες μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην υγεία τους. Γι αυτό, εξίσου σημαντική με την προσπάθεια για αύξηση της φυσικής δραστηριότητας των παιδιών είναι και η προσπάθεια για μείωση του χρόνου τηλεθέασης και ενασχόλησης με τον υπολογιστή. Οι καθιστικές δραστηριότητες, λοιπόν, δε θα πρέπει να ξεπερνούν συνολικά τις 2 ώρες ημερησίως και είναι προτιμότερο να μην είναι συνεχόμενες.


  • Βιβλιογραφία

    +

    NASPE National Association for Sport and Physical Education (2009) Active Start: A Statement of Physical Activity Guidelines for Children From Birth to Age 5, 2nd Edition

Φυσική δραστηριότητα

Ενημερωτικό Υλικό

Πρόσφατες δημοσιεύσεις



Αυτός ο ιστότοπος έχει παραχθεί για τις ανάγκες του έργου «Πρόγραμμα πρόληψης και πρώιμης διάγνωσης παχυσαρκίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο νομό Ηρακλείου Κρήτης» και αντιπροσωπεύει τις απόψεις των συντακτών του. Οι απόψεις αυτές δεν έχουν υιοθετηθεί ή εγκριθεί με οποιοδήποτε τρόπο από την Ειδική Υπηρεσία του τομέα Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως θέσεις του Υπουργείο ή τις Επιτροπής. Η Ειδική Υπηρεσία δεν εγγυάται την ακρίβεια των στοιχείων που περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστότοπο, ούτε αποδέχεται την ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών αυτών.